43
2. kausi, 21. jakso
Comes the Inquisitorissa G'Kar on viimein saanut sen verran takaisin
kunniantuntoaan, että on mouhoamassa Zocalossa kaikille narnien olleen
vain centaurien ensimmäisiä uhreja. Kuuntelijoita alkaa ärsyttää ja eräs
narni vakuuttelee hänet vaikenemaan toistaiseksi. Vir seurailee
vaivautuneena tilannetta tasanteelta. G'Kar käy tinkimässä hieman
aseiden hinnasta erään ihmissalakuljettajan luona ja varoittaa
seurauksista, jos narnien sydänverellä maksettua massia väärinkäytetään.
Garibaldi on saanut vähän vihiä salakuljetuksesta ja tenttaa G'Karia
asiasta. Narni myöntää ostaneensa aseita eikä turvallisuuspäällikkö anna
pyssyjen lipua B5:n puolelle, mutta Garibaldi kyllä ymmärtää ahdingon
ja on hyvillään, kun G'Kar paljasti totuuden. Hän vihjaa ystävästään,
jonka antaa diilata laittomuuksia ja kehottaa kääntymään hänen puoleensa
varsinkin, kun on jo järjestänyt koko asian.
Eräs centauri kiusaa Viriä, kun hän haluaisi tavata London, mutta Londo
ei halua tavata ketään. Vir jatkaa matkaansa hissiin ja jää äärimmäisen
vaivautuneena seisoskelemaan, kun G'Kar on samassa kapineessa. Vir
vilkuilee hieman pelokkaana ex-suurlähettilästä, joka vain vastaa
katseeseen näennäisen tyynen ilmeettömästi, mutta katseessa on jotain
hyvin häiritsevää. Lopulta Vir ei enää kestä ja pahoittelee, kun ei voi
asioiden kululle mitään. Hän kyllä yritti varoittaa omiaan, mutta eihän
se mihinkään vaikuttanut. G'Kar astuu ulos, kääntyy hermostunutta Viriä
kohti ja viiltää tikarilla kämmentään. Jokaisen lattialle putoavan
hurmetipan kohdalla G'Kar toistaa lamaantuneena: ”Kuollut” ja kysyy,
miten Vir pystyy pyytämään kuolleilta anteeksi. Vir ei pysty joten ei
pysty G'Karkaan. Kansalainen G'Kar poistuu paikalta.
G'Karkin kärsii ajoittaisesta passiivisaggressiivisesta teiniangstista.
G'Kar kerää narninsa koolle ja kertoo heidän kyhäilevän salaista
tietoverkkoa, jossa aseetkin liikkuvat. Eräs narni kyseenalaistaa hänen
kykynsä saada aseet ja ehdottaa jonkun toisen johtamaan narneja, kun
G'Kariin ei tunnuta enää luottavan niin paljon kuin ennen eikä aseiden
kuljetuksesta ole takeita, kun Narniin ei saada helpolla yhteyttä. G'Kar
lupaa astuvansa syrjään, jos ei saa vuorokauden aikana yhteyttä, ja
kääntyy Sheridanin ja Garibaldin puoleen. Hän ojentaa viestinsä kotiin
Sheridanille ja häivyttyään Sheridan kysyy Garibaldilta, onko sisseistä
hoitamaan homman kotiin ja ojentaa hänelle G'Karin datakristallin.
Myöhemmin kokoontuneet narnit ja G'Kar katsovat sissien tuoman viestin
Narnista ja eivät enää kyseenalaista ex-lähettilään johtaja-asemaa.
Toisessa juonikuviossa keskitytäänkin asemalle saapuvaan
inkvisiittoriin, sillä Delenn sai Koshilta viestiä, että sellainen on
tulossa arvioimaan, onko Delennistä jatkamaan kallisarvoista asemaansa.
Sheridan ei ole ihan varma, voiko asemalle päästää tyyppiä, josta ei
tiedetä juuri mitään. Eipä siellä ole toisia vorloneita ollutkaan.
Delenn arvelee, että Koshin mielestä hänen on oltava juuri sopiva
pitämään asemansa valon armeijassa. Sheridan tarjoutuu avustamaan
minbaria, mutta Delennin on selviydyttävä inkvisiittorin tentistä yksin.
Hyppyportista ilmestyy vorlonalus, jonka annetaan telakoitua. Sheridan
saapuu hangaariin tapaamaan mystistä vierasta vorlonien hämyiselle
alueelle ja jää kuuntelemaan varjoista lähestyvää askelten ja kepin
kolahdusten symmetristä ääntä. Inkvisiittori paljastuukin ihmiseksi eikä
ihan tavalliseksi jantteriksi. Kuivan näköinen miekkonen on pukeutunut
arvokkaasti mustiin ja vanhanaikaiseen silinterihattuun ja muutenkin
tuntuu, että hän on kuin suoraan menneisyydestä.
Kapteeni johdattelee hänet pienelle kierrokselle, jotta saa tietää,
miksi vorlonit pitävät ihmistä inkvisiittorinaan. Mies katselee
halveksuen Zocalon melskettä, sillä mikään ei ole muuttunut. Korruptio,
siveettömyys ja kaaos kytee näilläkin käytävillä. Sheridania kiinnostaa
tietää, milloin mies on käynyt viimeksi Maassa. Kuten
Riesen-mainoksessa, siitä nyt on aikaa. Inkvisiittori ei vastaa
kysymyksiin vorloneista ja tyytyy paljastamaan nimensä Sebastianiksi. Ja
mikä merkillisintä, hän joutui Lontoossa vuonna 1888 vorlonien
sieppaamaksi ja on palvellut heitä siitä eteenpäin. Sheridan on tiedosta
melkoisen häkeltynyt, mutta Sebastian vain toteaa vorlonien olleen
yhteydessä Maahan jo pitkään ja että he ovat kaikkialla. Hän vaatii
jatkaa työtään tai lähtemään, sillä kokee keskustelun turhaksi
ajanhukaksi.
Delenn saapuu harmaalle sektorille 19 tapaamaan inkvisiittoria, mutta
päätyy autioon kammioon, joka muistuttaa melkoisesti Harmaan neuvoston
kokoustiloja kelmeiden lattiaan lankeavien valokeilojen vuoksi.
Inkvisiittorin ääni pyytää... ei, käskee häntä pysähtymään ja asettamaan
lattialla lojuvat rinkulat kätösiinsä. Hän kertoo kuulustelun
pelisäännöt, jotka ovat hyvin yksinkertaiset. Delenn voi poistaa
rinkulat koska tahansa, mutta siinä tapauksessa inkvisiittori pitää
minbaria menetettynä tapauksena.
Ja niin alkaa luultavasti ankarin koettelemus, johon Delenn on koskaan
joutunut, ja jos totta puhutaan, yksi rankimmista vaiheista Babylon 5:n
historiassa. Tätä oli välillä suorastaan inhottavan vaikea katsoa.
Inkvisiittori jatkaa herra Mordenin linjoilla ja kysyy vain: ”Kuka sinä
olet?” Delennhän Delenn on ja kertoo sen, mutta Sebastian vain vastaa
kylmästi: ”En hyväksy” ja kysyy uudestaan. Delenn yrittää toisen kerran
ja vielä kolmannenkin yrittäessään arvailla, mitä ihmettä inkvisiittori
ajaa tällä takaa, mutta vastaukset toimenkuvasta ja perhesuhteista eivät
miellytä miestä sitten ollenkaan. Hän palkitsee vastaukset kivuliaalla
sähköshokilla, jota varten rinkulat ovat. Iskut tulevat hänen tuomion
keppinsä kärjestä. Delenn on äimistynyt ja yrittää vielä jatkaa, mutta
inkvisiittori pilkkaa häntä viktoriaanisin sanakääntein kuinka hän sitoo
olemuksensa muuhun tuntemaansa, johon epätoivoisesti tarttuu, kun ei
oikeasti tiedä itsestään yhtään mitään. Inkvisiittori uskoo Delennin
luulevan vakaasti olevansa pyhällä ristiretkellä ja että hän on aivan
yhtä kujalla kuulustelun jälkeen. Hän varoittaa, että Delenn saattaa
hyvinkin kuolla kuulustelun aikana, mutta uskoo, ettei näin tapahdu, kun
olettaa minbarin luulevan, ettei maailmankaikkeus anna hänen kuolla,
kun on niin turhantärkeä.
Inkvisiittori pilkkaa Delennin uskomusta kohtalostaan ja järisyttää
hänen uskomuksiaan kertomalla, että maailma kyllä vastaa, jos sille
huutaa. Ja inkvisiittori suorastaan koulii häntä vielä huutamaan
kannustaen uudella shokilla. Delenn päätyy huutamaan kivusta eikä
maailmaa hurjasti tämä ääni hetkauta. Inkvisiittori jatkaa kysymällä,
miksi Delennistä on tullut sellainen, mitä hän nyt on. Toisin sanoen hän
utelee hänen tarkoitusta asemalla. Delennin on vain pitänyt aina olla
täällä, mutta inkvisiittori määrää tarkentamaan, sillä entä jos maailma
on toista mieltä. Ei kai minbari ole vain koskaan tullut ajatelleeksi
olleensa koko ajan väärässä ja maailman oikeassa? Miten siis Delenn voi
oikeuttaa itsensä olevan oikeassa ja muiden väärässä? Hän vastaa, että
on kyllä pohdiskellut samaa, ja yllättynyt inkvisiittori antaa periksi
suomalla kymmenen minuutin lepotauon.
Ennen 1900-lukua maailma oli paljon teatraalisempi paikka.
Inkvisiittori palaa kertomaan, että valon armeijassa Delenn on vain
naula, joka tullaan iskemään paikoilleen. Delenn yrittää paeta häneltä,
mutta inkvisiittori kutsuu häntä typerykseksi, mutta saa itse kuulla
olevansa vain pelkkä kiduttaja, joka on liian heikko, arvoton ja
väärässä omien unelmiensa saavuttamiseen ja yrittää pönkittää statustaan
polkemalla muita maahan. Inkvisiittori jatkaa kidutusta yhä
intensiivisemmin ja kysyy jälleen, kuka hän on. Vastaus kohtalosta ei
vieläkään häntä tyydytä ja hän muistuttaa ennen häipymistään, että voi
tappaa uhrinsa koska tahansa ja varsin helpostikin.
Väliajalla Lennier paikantaa tuskissaan maassa makaavan Delennin ja anoo
häntä lähtemään, mutta Delenn ei anna periksi ja varoittaa häntä heti
häipymään. Inkvisiittorin pelottavat askeleet (ja keppi) lähestyvät ja
Lennier poistuu kertomaan asiasta Sheridanille, jota toivoo uhmaamaan
Koshia. Inkvisiittorin metodit ovat menneet vieläkin överimmäksi, kun
tällä kertaa Delenn on ripustettu voimistuneiden sähköshokkien voimin
ilmaan leijumaan ja koko keho kärsii kidutuksesta. Inkvisiittori ilkkuu,
että Delennin kohtalo oli määritelty ajat sitten eikä hän voi enää
vaikuttaa siihen. Luolan ovi aukeaa ja valkea ritari Sheridan saapuu
paikalle. Inkvisiittori ei ole varsinaisesti yllättynyt. Kapteeni määrää
häntä päästämään tyttönsä irti, mutta miksi hänen pitäisi? Mitä Delenn
merkitsee Sheridanille? Sheridanille ei noin vain esitetä kysymyksiä ja
inkvisiittori on samaa mieltä iskiessään hänet keppinsä tuliaallolla
tainnoksiin ja vaihtaa kohdettaan häneen.
Nyt Sheridan on sähkökahleiden vankina seinässä ja inkvisiittori kysyy,
kuinka pitkälle hän on valmis menemään taistelussa. Inkvisiittori on
sitä mieltä, että hänen on oltava valmis uhraamaan kaiken
selviytyäkseen. Epämääräinen ja Geneven sopimuksia särkevä kuulustelu
jatkuu jatkuvien sähköshokkien merkeissä, kun inkvisiittori yrittää
metodeillaan saada kapteenin tajuamaan, miltä uhraaminen tuntuu. Delenn
ulvahtelee tuskissaan ja alkaa vaatia särkyneellä äänellä kiduttajaa
lopettamaan ja jatkaa karjumalla raivoissaan, että häntähän tässä piti
”kuulustella.” Inkvisiittori vain kysyy syytä, sillä onko Delenn
todellakin valmis uhraamaan itsensä kapteeninsa vuoksi? Delenn pitää
pintansa ja selittää, että jos epäonnistuu, joku kyllä tulee korvaamaan
hänet. Hän on täällä pelastaakseen henkiä ja on valmis kuolemaan yksin
unohdettuna, mutta ei pelkää.
”Ja tämän illan ohjelmanumerona häivytän neitsyen olemattomiin...!”
Yhtä kävelykepin heilautusta myöhemmin inkvisiittori katoaa ja hetken
kuluttua kammion ovi avautuu. Inkvisiittori ilmaantuu kertomaan, että he
ovat vapaita lähtemään. He läpäisivät koettelemuksensa. Delenn
ihmettelee antikliimaksia, mutta inkvisiittori kertoo, miten valitut
tunnetaan. Ellen väärin erehdy, hän siteeraa Raamattua tai ainakin
jotain kovin raamatullista lähdettä todetessaan, ettei ole suurempaa
rakkautta kuin valmius panna likoon elämänsä ystävänsä puolesta. Ei
tähän tarvita rikkauksia, ei valtaa, ei kunniaa. Nämä pienet asiat
jäävät pimentoon. Sebastian on kaikki nämä vuosisadat etsiskellyt jotain
tällaista, uhrausta täysin väärien syiden vuoksi. Nyt hänen duuninsa on
ohi, mutta Sheridanin ja Delennin työsarka on vasta alkamassa, sillä
pimeyden kolkutellessa kuistilla juuri he ovat täysin oikeaa väkeä
täysin oikeassa paikassa täysin oikeaan aikaan.
”Who are you?” ”A couple.”
Komentokeskuksessa Ivanova kertoo inkvisiittorin aluksen olevan aikeissa
lähteä. Sheridan uteliaisuuttaan kysyy, kuinka pitkälle aseman
tietopankit ulottuvat ja utelee, löytyisikö 1888-vuodelta tietoa 14B
Heresford Lanella Lontoossa asuneesta Sebastianista. Tiedot saatuaan hän
lähtee vielä kerran tapaamaan tuota reliikkiä menneisyydestä, kun hän
kertoo taustoittaneensa miehen värikkään historian East Endissä (tässä
oli jotain tuotantohassutusta, kun se olikin aluksi länsi eikä itä eikä
Sheridanin editoitu lipsync kauheasti vakuuta), sillä hän on vahvistanut
miehen puhuneen totta menneisyydestään ja mystinen katoaminenkin on
jäänyt historiaan. Mutta kaikkein merkillisintä on, että tähän päättyi
lähistöllä tapahtunut sarjamurhien vyyhti.
Sebastian kääntyy vastaamaan. Tuolloin kaupunki velloi rappiossa,
kaaoksessa ja siveettömyydessä ja jonkun piti lähettää viesti
sukupolvelle varoituksen muodossa. Hän epäröi vähän, kun kertoo
ottaneensa oikeuden omiin käsiinsä ja teki vähemmän mukavia asioita.
Maailma tuomitsi hänet, mutta hän oletti vakaasti vieläkin olevan
oikeassa ja maailman väärässä. Hän luuli olevansa valittu. Vorlonit
löysivät hänet, veivät pois - näyttivät, mitä mies oli tehnyt.
Rikoksensa hän sai luvan korvata vuosisatojen palveluksella ja kaikki
nämä vuodet hän on vain odottanut pääsevänsä haudan lepoon. Hän
asettelee silinterihattunsa päähänsä eikä katso taakseen etääntyessään
kapteenista. Hän kuitenkin toteaa vielä historian siiville haihtuessaan,
että ehkä Sheridania onnistaa paremmin pyhässä aatteessaan. Hän itse ei
ole viestintuoja, ei uudistaja, ei profeetta eikä liioin missään
tapauksessa sankari. Hän on vain Jack. Ja jos ei vihjailut tulleet
selviksi niin Viiltäjä-Jack, maailman tunnetuin tuntematon
sarjamurhaaja.
Comes the analysis
Inkvisiittorimies Wayne Alexanderin mestarillisella performanssilla oli
kunnia lähennellä London ja G'Karin tähtihetkiä ja juuri se piti jakson
kasassa ja tiukasti otteessaan. Tässä on mies, jonka armottomuutta ja
viktoriaanista vittumaisuutta katsellessa teki mieli särkeä neljäs seinä
ja mennä hakkaamaan hänet veripaltuksi lattialle, sillä niin
taidokkaasti viiltäjän viiltävät sanat öh... viilsivät. Vastaavasti
tilanne toi puhtia nöyryytettyyn Delenniin ja Mira Furlan veti ehkä
tähän asti parhaimman suorituksensa. Kipu välittyi ruudun taakse ja kun
kidutus oli ohi, Sheridanin ja Delennin halaus oli ihan ansaittu.
Inkvisiittorin sitominen menneisyyteen Viiltäjä-Jackin taruun oli myös
sellainen veto, ettei paremmasta väliä, kun vaihtoehtohistoria saatiin
hauskasti aukottomaksi. Jackia ei tietenkään löydetty, kun ufomiehet
veivät hänet pois. Jos joku olisi 1900-luvun alussa murhatutkimuksien
ollessa vieläkin käynnissä heittänyt tällaisen teorian, hänet olisi
naurettu kiven alle. B5-versumissa tämäkin toimii, vaikka alkujaan
hämmensikin.
Dialogikin oli tässä ihan loistavaa ja nyt pitääkin vähän pureutua
mielenkiintoisuuteen inkvisiittorin takana, sillä vorlonit lähettivät
nimenomaan ihmisen edustajakseen. Varjot lähettivät ihmisen, Mordenin,
edustajakseen. Eivätkö Morden ja Sebastian olekin toistensa vastakohtia?
Mordenin sanat myyvät käärmeöljyä ja keräävät ystäviä, Sebastian saa
taas kohteensa tuntemaan itsensä nollaksi. Uhrejahan molemmat tyypit
tavallaan ovat, kun korkeammat voimat pitävät heitä otteessaan. Voisi
ehkä olettaa, että Morden on lipevän miellyttävä, kun Varjot muuten
tappaisivat hänet (vaikken vieläkään tiedä niiden saloja, kunhan
arvailen) ja mietinkin Sebastianin tapauksessa aluksi, miksi vorlonit
lähettävät tällaisen brittikus'piän kiusaamaan naisia, mutta hänhän
olikin alkujaan paha tyyppi ja inkvisiittoriuden avulla hänestä
koulittiin rangaistuksena hyvää tyyppiä. Sebastian oli siis
ensi-ihanteidensa vastakohta eikä hän oikeasti uskonut Delennin olevan
mitään muuta kuin omahyväistä eliittiä. Kun Sheridankin saatiin
kuvioihin mukaan, totuus paljastuikin ja kapu dissektoitiin sopivasti
samalla kertaa.
Koko inkvisiittoristoorissa on yllättävän paljon nokkelaa dualismia ja
ehkä siihen omnipotentit vorlonit tähtäsivätkin. He vain kysyivät
lähettinsä kautta, keitä kaikki ovat ja tietenkin siis retorisesti, kun
eihän tuohon voi vastata tyhjentävästi riisumatta itseään perusarvojen
äärelle. Vastaavasti Varjot vain haluavat tietää, mitä muut haluavat,
jotta tietävät, miten heitä voisi hyödyntää omissa haluissaan. Kaksi
peruskysymystä kysytty, mutta mistä täältä saa teetä?
Meinaa jäädä narnijuoni taka-alalle, mutta niin se jäi jaksossakin.
Tärkeää settiä G'Karin omanarvontunnosta ja syvälle piirtyneestä vihasta
kuitenkin ja etenkin hissiepisodi nosti toisen juonen ihan kivasta
erinomaiseksi. G'Karin ei oikeastaan tarvitsisi näytellä. Hän voisi vain
halvaannuttaa naamansa siihen asentoon, jolla hän Viriä kiusasi
hississä. Vir-paran sielu raiskattiin. Kuolleiden litania veritippojen
esityksessä oli sen verran kylmäävää katsottavaa, että ymmärrän Virin
reaktion. Ei hitto vie, Virin täytyy kyllä tätä menoa ottaa ohjat omiin
käsiinsä!
Vielä yksi kerronnallinen juttu, josta pidin, kun Babylon 5 on
tunnetusti B5-keskeinen. Ai niin, ja vaikken usein mainitsekaan
kuvausteknisiä juttuja niin tämä oli kuvattu tosi loistavasti. Missä
tahansa muussa bulkkiscifissä sissien riskaabelia matkaa vallattuun
Narniin olisi taatusti vähintäänkin vilautettu, mutta ei tässä sarjassa.
B5-versumissa tapahtuu jatkuvasti suuria asioita, mutta niitä ei
tosiaankaan kannata näyttää, jos fokus ja etenkin asioiden vaikutukset
peilautuvat asemalle. Ja onhan asioita tapahtunut, kun asemalla on ihan
eri meno päällä kuin viuhuvan yläkoukun aikoihin. Korkeaksi on mennyt
tämän sarjan taso, kun innostuu näin paljon jaksoa analysoimaan. Kukaan
ei odota babylonialaista inkvisitiota.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti